چاقی و سندرم متابولیک خطر ابتلا به آنفولانزای شدید و COVID-19 را افزایش می دهد

ژوئیه 15 2020 - براساس بازنگری مطالعات موجود توسط تیمی از محققان دانشکده علوم بیومدیکال St. Jude  و مرکز علوم بهداشت دانشگاه تنسی، سندرم متابولیک خطر ابتلا به نوع شدید بیماری ناشی از عفونت ویروسی را افزایش می دهد. این تحقیق در مجله Virology ، از انتشارات انجمن میکروبیولوژی آمریکا منتشر شد.

سندرم متابولیک ابتلا به حداقل 3 بیماری یا مشکل بهداشتی بطور همزمان است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. این شرایط شامل چربی اضافی در ناحیه ی شکم، فشار خون بالا، قند خون بالا، ناهنجاری در لیپیدهای خون (از جمله تری گلیسیرید و کلسترول اضافی) ، مقاومت به انسولین و یک وضعیت پیش التهابی است.

براساس این گزارش، مطالعات متعدد نشان داده اند كه چاقی با افزایش شدت آنفلوانزا A ، تیترهای ویروسی بالاتر در بازدم و انتقال طولانی مدت ویروس، همراه است. براساس این گزارش، تغییرات در جمعیت ویروسی ممکن است ظهور انواع شدید تر بیماری آنفلوانزا را تقویت کند. صرفنظر از این واقعیت که واکسن آنفلوانزا باعث ایجاد تیترهای آنتی بادی قوی در افراد چاق می شود، اما چاقی احتمال ابتلا به آنفولانزا را دو برابر می کند.

همانند ویروس آنفلوانزا، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، اخیراً چاقی را به عنوان یک عامل خطر برای بیماری شدید ناشی از SARS-CoV-2 تشخیص داده اند. محققان اظهار داشتند این تعجب آور نیست زیرا وزن بیش از حد بدن و رسوب چربی باعث فشار بر دیافراگم می شود و این باعث می شود مشکلات تنفسی در هنگام عفونت ویروسی بیشتر شود.

اما خطر فراتر از مشکل اضافه وزن است. یک مطالعه که اخیرا به بررسی 174 بیمار مبتلا به دیابت که ابتلای آنها به بیماری COVID-19، تایید شده بود، پرداخته است، نشان داد که این بیماران در مقایسه با بیماران غیر دیابتی مبتلا به COVID-19 ، در معرض خطر قابل توجهی برای پنومونی شدید قرار داشتند. سی تی اسکن ریه ی این افراد شدت بیشتری از ناهنجاری های ریوی را در این بیماران نشان داد.

محققان می گویند: همچنین افزایش شدیدی در سطح IL-6 سرمی- یک نشانگر پیش بینی کننده برای شدت بیماری کووید-19- در این افراد گزارش شده است. این داده ها حاکی از آن است که SARS-CoV-2 با القای ذات الریه دوطرفه و طوفان سیتوکین که به سد اپیتلیال-اندوتلیال ریه آسیب می رساند، باعث ایجاد بیماری شدید کووید-19 در بیماران چاق و در افراد مبتلا به T2DM می شود. (سطوح اپیتلیومی در معرض محیط بیرونی هستند مانند لوله ی تنفسی و سطوح اندوتلیومی مسیرهای داخلی مانند عروق را مفروش می کنند)

با این حال، بر اساس این گزارش به نظر می رسد آن خطر فرضی که در مورد بیماران مبتلا به T2DM با فشار خون بالا یا بیماری قلبی تصور می شد، مردود است. پیش از این تصور می شد که این گروه از بیماران در معرض خطر بیشتری برای نوع شدید کووید -19 قرار دارند، به این دلیل که معمولاً با مهار کننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE) یا مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین (ARBs) درمان می شوند و این داروها بیان ACE2 را افزایش می دهند، و ACE2 همان گیرنده ای است که کرونا ویروس 2 از آن برای ورود به سلول استفاده می کند، اما اکنون مطالعات متعدد نشان می دهد که مهار کننده های ACE و ARB منجر به پیامدهای ضعیف تر در عفونت COVID-19 نمی شوند.

محققان نتیجه گیری کردند که در تحقیقات آتی باید به دنبال حل این معما باشیم که چگونه ناهنجاری های متابولیک پاتوژنز ویروسی را افزایش می دهند، زیرا این اطلاعات نقشی اساسی در آمادگی جهانی در برابر موج آتی ویروس های فصلی و گونه های ویروسی همه گیر بازی می کنند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200715/Obesity-and-metabolic-syndrome-increase-risk-for-severe-influenza-COVID-19.aspx